Robotarna tar över i hemmen i Norge

Elektronikkbransjen-JanRosholm_Robot

Den 12 februari redovisade norska Elektronikkbransjen försäljningsstatistiken för 2019, och inom vitvaror är den stora trenden att robotdammsugare gör mer i norska hem än tidigare.

– Robotdammsugare står nu för så mycket som 18 procent av den norska dammsugarmarknaden, säger Jan Røsholm, VD för Elektronikkbransjen.

Statistik från stiftelsen Elektronikkbransjen visar att försäljningen av vitvaror och småelektriska produkter ökar med 1,6 procent mätt i värde och slutade 2019 på nära 11,4 miljarder norska kronor.

– 2019 köpte norrmännen lite fler stora vitvaror än föregående år, och vi spenderar lite mer pengar på de apparater vi köper. Mätt i volym ökar försäljningen av vitvaror med två procent, medan värdet ökar med tre procent, säger Jan Røsholm.

För småelektriska apparater som köksapparater, personvård och dammsugare sjunker försäljningen i volym med 0,4 procent, medan värdeminskningen är två procent.

– En halv miljon dammsugare såldes under 2019 och 91000 av dessa var robotdammsugare. Det motsvarar en marknadsandel på 18,3 procent, 2018 hade robotarna tio procent av marknaden, säger Røsholm.

Trenden för dammsugare går tydligt mot trådlösa enheter, även marknaden för handhållna dammsugare växer. År 2019 såldes 164000 laddningsbara, handhållna dammsugare jämfört med 127000 under 2018. Därmed har denna kategori ökat sin andel av den norska dammsugarmarknaden, från 32 till 33 procent.

Medan försäljningen av produkter för personvård sjunker med fyra procent till totalt 760000 enheter, växer en kategori kraftigt. Rakapparater för män ökar med nästan 40 procent till 179000 maskiner 2019.

– Det kan tyda på att skäggtrenden håller på att försvinna, säger Røsholm – som till skillnad mot Elektronikkbransjens chefredaktör Stian Sønsteng (som tagit fotot på Jan Røsholm ovan) håller sin skäggväxt kort.

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Email this to someone