Studie om hemleverans av mat

Dometic-Marknadsstudie2021

“52% fler skulle beställa mer hemleverans om maten levererades i rätt temperatur.” Detta är en av de viktigaste insikterna i en marknadsundersökning om hemleverans av mat, som Dometic precis presenterat på årets Restaurant & Takeaway Innovation Expo i London den 9 november.

Det är knappast en överraskning att coronapandemin har gett ett lyft för hemleveransmarknaden. Dometic förutsåg denna trend tidigt och har lanserat det temperaturkontrollerade matleveranssystemet Dometic DeliBox. Presentationen på årets Restaurant & Takeaway Innovation Expo i London flankerades av lanseringen av ett “white paper” med titeln “2121 Home Food Delivery Trends and Innovations” med lönsamma tillväxtmöjligheter av hemleverans i branschen.

Publikationen kommer att ge restauranger och plattformar för matleveranser värdefull information om tillväxtsiffror, marknadssegment, konsumentkrav och framtida trender inom hemmatleveransbranschen – en blomstrande marknad som för närvarande är värd 122 miljarder dollar, enligt Statistas Digital Market Outlook 2021, berättar Dometic.

– Kunskap om konsumenternas krav är en ovärderlig tillgång för alla aktörer på den snabbt växande hemleveransmarknaden. Vi delar gärna våra marknadsinsikter med våra B2B-kunder för att skapa ett win-win-scenario för alla inblandade parter. En av de viktigaste insikterna i denna marknadsundersökning är att 52% av konsumenterna skulle beställa mer hemleveransmat om maten levererades med rätt temperatur. Och det är här Dometics unika DeliBox kommer in. Vi insåg att det inte fanns någon lösning på marknaden som garanterar restaurangkvalitet i hela leveranskedjan och denna speciella insikt skapade vår innovation Delivery Box, säger Peter Kjellberg, Group CMO och Head of Other Global Verticals på Dometic.

Uppgifterna Dometic delar i sin White Paper för hemmatleverans är baserad på oberoende rapporter från två stora marknadsundersökningsorganisationer: Food & Friends, en Stockholmsbaserad kommunikationsbyrå för mat och dryck, och Statista, en globalt verksam leverantör av marknads- och konsumentdata.

“2121 Home Food Delivery Trends and Innovations” kan laddas ner här.

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Email this to someone