Sverige på andra plats inom mobil e-handel

Criteo-GlobalCommerceReview2019

Criteos rapport Global Commerce Review, som mäter köp på nätet i ett antal länder, visar att Sverige är precis efter ettan Irland inom e-handel från mobila enheter. Alla fyra nordiska länder är topp-tio och åtta av tio länder är europeiska.

Criteo, en annonsplattform för ett öppet internet, släppte 17 maj årets första Global Commerce Review, en rapport som är baserad på sök- och köpdata från omkring 5000 återförsäljare i över 80 länder. Irland är världsledande, där 64 procent av alla köp på nätet är från mobila enheter. Sverige är dock hack i häl med 63 procent. Sverige har något lägre andel köp från mobiltelefoner (55 jämfört med Irlands 59 procent) och lite högre andel köp från plattor (8 jämfört med Irlands 6 procent).

Alla fyra nordiska länder placerar sig högt på topplistan – Norge är trea med 60 procent av köpen från mobila enheter, Finland har 55 procent och Danmark 52 procent. Endast Indien och Japan är icke-europeiska länder på topplistan. Mexico placerar sig i botten på listan med endast 31 procent.

– Även om Irland är etta så är Sverige precis efter och hela Norden är i toppen på listan inom e-handel från mobila enheter. Mobilt blir allt viktigare inom e-handeln och särskilt i Norden, och att känna sina kunder inom denna aspekt blir därför allt viktigare, säger Pepijn Breijder, Nordenchef på Criteo.

Om man räknar med köp från appar så har Europa som helhet 64 procent från mobila enheter. Det är en bit efter Asiens 75 procent på grund av hög appanvändning där, men före Nord- och Sydamerika som har 55 procent. Appar fortsätter att öka och utgör nu 33 procent av köpen i Europa, vilket dock är efter Asien där det är 51 procent. Appar har upp till sju gånger högre konvertering än vanliga köp från mobilen, anger Criteo.

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Email this to someone