Whirlpool sålde 67 miljoner produkter 2019

Whirlpool-2019annualreport

I Whirlpools nyligen publicerade Annual Report 2019 kan man bland annat läsa att Whirlpool Corporation är den ledande major appliance tillverkaren i världen, med en årlig försäljning på ungefär 20 miljarder dollar, 77000 anställda och 59 fabriker och technology research center globalt.

Med ungefär 67 miljoner sålda produkter årligen (vilket motsvarar drygt 183000 produkter om dagen) kan man räkna ut att snittpriset per såld produkt hamnar nästan precis på 300 dollar.

56 procent av försäljningen sker i Nordamerika, 21 procent i Europa/mellanöstern/Afrika, 16 procent i Latinamerika och 7 procent i Asien – och tittar man på produkter istället för regioner står kyl/frys för 31 procent, tvätt för 30 procent, Cooking Appliances för 23 procent och övriga produkter för 16 procent.

Den totala försäljningen för 2019 hamnade på 20,419 miljarder dollar, vilket innebar -3 procent jämfört med 2018 då försäljningen uppgick till 21,037 miljarder dollar. Tittar man istället på EBIT-marginalen (Earnings Before Interest and Taxes) så ökade den 2019 till cirka 6,9 procent medan den 2018 var ungefär 6,3 procent. I Nordamerika var EBIT-marginalen nära 13 procent, och Whirlpool berättar att de under andra halvan av fjolåret äntligen såg tecken på en framgångsrik vändning i Europa. I maj 2019 presenterade företaget sina planer för framtiden, och de långsiktiga målen är bland annat en årlig organisk tillväxt på 3 procent samt EBIT-marginal på 10 procent.

En bit längre in i rapporten (på sidan 48) anger Whirlpool att ”Operating profit margin” 2019 var 7,7 procent, medan den 2018 var 1,3 procent – en smula annorlunda siffror än de i tabellen på sidan 5 där ”Ongoing EBIT Margin” åskådliggörs alltså.

Den som vill fördjupa sig kan läsa hela den 156-sidiga rapporten som PDF här.

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Email this to someone