Smegs två samarbeten med Coca-Cola

Smeg-CocaCola

Smeg är inte främmande för samarbete med ikoniska varumärken, och senast i raden att samarbeta med det italienska varumärket är The Coca-Cola Company. I det globala samarbetet har de två varumärkena tillsammans skapat två kylskåp som skall förkroppsliga andan av inkludering, mångfald, optimism och nostalgi – Smeg x Coca-Cola “Unity” och “Iconic”.

Smeg är glada över att kunna tillkännage ett av deras samarbeten med The Coca-Cola Company, för att fira 50-årsjubileet av dryckesmärkets ikoniska “Harmony” TV-reklam. För att hedra reklamens varaktiga relevans i populärkulturen sedan den släpptes 1971, har Smeg designat ett unikt Unity-kylskåp för att återspegla samma teman som fred, gemenskap och harmoni.

Reklamen, som var banbrytande för sin tid, filmades under ett globalt kulturskifte och innehöll en mångfaldig grupp unga människor som sjöng tillsammans på en kulle i Italien, samma land där varumärket Smeg grundades 1948. En textrad i låten blev, vad vi idag skulle säga, viral: “I’d like to teach the world to sing, in perfect harmony”. Temat att önska harmoni och samhörighet, särskilt under tider av turbulens, är lika aktuellt idag som det var för femtio år sedan.

Kylskåpets exteriör har Coca-Cola-inspirerade konstverk som hyllar 70-talet med sin psykedeliska design. Inuti har kylen gott om plats för matvaror plus flyttbara glashyllor, ett life plus-fack för att bevara färska livsmedel och en frukt- och grönsakslåda. Det finns också en frysbox för att förvara is och fryst mat.

Smeg och Coca-Cola har också samarbetat och producerat ett andra unikt objekt, Smeg x Coca-Cola Iconic FAB28-kylskåp, med energieffektiv teknik och retrostil i kombination med Coca-Colas ikoniska röd och vita dryckesautomater från 1950-talseran.

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Email this to someone